×

BuurtKadoos

29 maart 2023

Voorbeelden van Direct mailing

De beste marketing voelt niet als marketing zeggen ze. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. In een wereld waarin de consument continu overspoeld wordt met advertenties en branded content kan het moeilijk zijn om als bedrijf de aandacht te pakken en een indruk achter te laten. Met de komst van digitalisering hebben traditionele marketingmiddelen, denk aan krantadvertenties, folders en direct mail, een wat ouderwets karakter gekregen. Maar is dat wel helemaal terecht? Uit onderzoek van Metrixlab in samenwerking met PostNL blijkt dat ruim 57% van de Nederlanders positief is over direct mail. Daarnaast is de gemiddelde aandachttijd voor een direct mail ruim 2,2 minuten, dat is flink hoger dat de aandachttijd voor een tv commercial of radiospot (PostNL, 2022). Direct mailing kent vele succesvolle voorbeelden.

Traditionele media biedt diverse adequate mogelijkheden om te adverteren. Een zeer effectief middel is direct mailing; het versturen van een geadresseerd poststuk met de intentie om de consument tot een aankoop te verleiden of jouw onderneming onder de aandacht te brengen. Zoals hierboven al vermeld staat kun je met direct mailing veel resultaat behalen, de attentiewaarde is namelijk ontzettend hoog. Deze conclusie komt niet als een verrassing, tijdens het online browsen zie je namelijk zoveel reclames dat deze weinig effect meer op je hebben. De sterke afname van fysieke post die verstuurd wordt zorgt er daarentegen voor dat een direct mailing op je deurmat extra opvalt. 

Welke vorm van direct mailing is geschikt voor jouw bedrijf?

Er zijn genoeg kanalen die direct mailing mogelijk maken. Je kunt het zo eenvoudig of complex maken als je zelf wilt. De kosten per direct mailing kanaal kunnen zeer uiteenlopen, zowel als de attentiewaarde. Afhankelijk van de investering die jij wilt maken kun je het kanaal kiezen dat bij jouw marketingplan past.

Hieronder zetten wij de voor- en nadelen per direct mail kanaal op een rijtje om deze keuze overzichtelijk maken.

Voorbeeld direct mailing 1

Huis-aan-huis folders

Huis-aan-huis reclame is een vorm van direct mailing waarbij je een folder, in een samengesteld pakket, door de brievenbus laat bezorgen. Zo kun je als ondernemer de consument verleiden om een bezoek te brengen aan je winkel om jouw producten of diensten uit te proberen en hopelijk een vaste klant te worden. Naast een aantrekkelijke aanbieding op de folder kun je de consument ook voorzien van informatie over de locatie van jouw winkel en openingstijden.

Er zijn talloze organisaties die dit proces voor jou in gang kunnen zetten. Je kunt kiezen om jouw folder door één organisatie te laten drukken én verspreiden of je kiest voor alleen verspreiding en levert de folders zelf aan. Het is een vrij eenvoudige en effectieve manier om mensen te bereiken en te informeren die nog niet bekend zijn met jouw onderneming. Daarnaast zijn de kosten hiervan vaak goed te overzien en kun je de folder volledig naar wens maken.

Huis-aan-huis folders hebben helaas ook een aantal nadelen. Ze worden bezorgd in een samengesteld pakket met folders van andere ondernemers. Dit betekent dat je moet rivaliseren met de boodschap van je concullega’s. Daarnaast is er bij verspreiding van folders geen mogelijkheid tot doelgroep segmentatie. Je kunt selecteren op buurt of regio maar niet op basis van leeftijd, woonsituatie, gender of bijvoorbeeld een belangrijk moment zoals een verhuizing of gezinsuitbreiding. Tot slot krijg je te maken met de nee/ja- of nee/nee-sticker. Hierdoor valt een groot deel van de huishoudens af omdat zij aangeven geen reclamedrukwerk te willen ontvangen. In sommige steden moet je al expliciet aangeven wél reclamedrukwerk te willen ontvangen met een ja/ja sticker. De kans is groot dat de ja/ja sticker langzamerhand meer regel dan uitzondering wordt, voor de lange termijn is het dus goed om de focus op andere marketingstrategieën te leggen.

Voorbeeld direct mailing 2

Flyers

Met flyers kun je op aantrekkelijke wijze jouw boodschap verspreiden aan de consument. Flyers zijn makkelijk te realiseren en kostenefficiënt. Het ontwerpen en afdrukken van de flyers neemt relatief weinig tijd in beslag dus je kunt bij deze vorm van direct mailing snel aan de slag.

Wanneer je van start gaat met flyers kun je een ontwerp (laten) maken en deze in grote oplages laten afdrukken. Des te groter de oplage, des te goedkoper de flyers per stuk zijn. Wil je dus geld besparen door in één keer een grote oplage te bestellen? Beperk je dan niet tot een seizoensgebonden actie of aanbieding op jouw flyer, zo blijft jouw flyer actueel en ligt er geen druk op de verspreidingstijd. Daarnaast zijn er meerdere organisaties die de flyers voor jou kunnen drukken én verspreiden. Zo hoef je voor de verspreiding ervan geen beroep te doen op je medewerkers. Er zijn diverse manieren waarop een flyer verspreid kan worden, namelijk: in een verzamelpakket met andere folders en flyers, dit is een goedkope optie waarbij de attentiewaarde relatief laag is. Je kunt de flyers tegelijk laten bezorgen met een huis-aan-huiskrant met slechts enkele andere folders of flyers. Of je kiest voor separaat verspreiden. Hierbij valt jouw flyer als enige op de deurmat. Deze laatste optie is vaak duurder maar resulteert wel in een hoge attentiewaarde.

Nu lijken flyers misschien het ideale marketingmiddel maar ook hier zitten een aantal haken en ogen aan. Je kunt een flyer namelijk prachtig vormgeven maar het blijft er voor de consument vaak uitzien als reclame. Dit zorgt ervoor dat de flyer niet altijd de impact heeft waarop je gehoopt had. Daarnaast moet je ook bij flyers rekening houden met de nee/ja- of nee/nee-sticker. Een gedeelte van de doelgroep blijft dus onbereikbaar. Tot slot is er bij deze vorm van direct mailing geen mogelijkheid tot doelgroep segmentatie, afgezonderd van buurt of regio.

Voorbeeld direct mailing 3

De envelop

Een envelop versturen naar de consument is een originele en effectieve wijze van direct mailing. Hierbij breng je jouw boodschap onder de aandacht met een brief of aanbieding in een envelop om deze vervolgens bij potentiële nieuwe of huidige klanten te bezorgen. Deze methode is doeltreffend omdat het voor de consument niet direct voelt als reclame waardoor de attentiewaarde erg hoog is. Ook roept een envelop nieuwsgierigheid op en wordt daarvoor vaak geopend.

Zorg met jouw envelop voor een verrassend effect door te kiezen voor een origineel ontwerp of een afwijkend formaat. Om de nieuwsgierigheid verder te prikkelen kun je kiezen om iets voelbaars toe te voegen in de envelop. Naast een kleine gadget of een presentje kan de consument geïnformeerd worden middels met een flyer of een brief die je aan de envelop toevoegt. De kunst is om de envelop zo vorm te geven dat het er niet uitziet als reclame maar als een gepersonaliseerde boodschap. Om deze direct mail vervolgens te versturen moet je in het bezit zijn van actuele consumentendata. Dit kan een klantenbestand zijn maar je kunt deze adressen ook inkopen bij een dataleverancier. Aan de hand van deze data kun je de enveloppen verzenden naar de consument.

Zoals hierboven al genoemd wordt is de envelop als direct mailing een goede manier om de aandacht te trekken van de consument. Je hebt geen directe last van concurrentie en de attentiewaarde is hoog. Helaas kunnen de kosten voor veel ondernemers een struikelblok zijn. Ten eerste heb je een envelop én inhoud nodig, dit betekent meer materiaal-, ontwerp- en drukkosten. Daarnaast moet je data inkopen, dit kan enorm kostbaar zijn en deze data mag vaak maar eenmalig gebruikt worden. Tot slot krijg je te maken met verzendkosten die ontzettend hoog kunnen oplopen. Voor veel ondernemers is dit een prima instrument om in te zetten bij speciale gebeurtenissen of gelegenheden; denk aan een evenement of een winkelopening. Probeer je een structurele direct mailing campagne op te zetten? Dan is het wellicht beter om voor een goedkoper alternatief te kiezen.

Voorbeeld direct mailing 4

BuurtKadoos

BuurtKadoos is een unieke vorm van direct mailing. BuurtKadoos verzendt namelijk een geschenkboxje naar pas verhuisde consumenten met daarin vouchers van lokale ondernemers. De BuurtKadoos heeft hoge attentiewaarde omdat het voelt als een persoonlijk geschenk om de verhuizing te vieren en niet als reclame. Daarnaast valt het door het luxe uiterlijk van de box enorm op tussen de overige reclame op de deurmat.

Het voordeel van BuurtKadoos is dat iedere ondernemer er gemakkelijk mee aan de slag kan. Je wordt namelijk volledig ontzorgt. De onboarding bestaat uit het kiezen van een verspreidingsgebied, het bepalen van een actie voor op de voucher en het ontwerp van de voucher. Daarna zorgt BuurtKadoos voor de inkoop van consumentendata, het drukken van de vouchers, het vullen en verpakken van de boxjes en tot slot de verzending naar pas verhuisde consumenten. Dit proces gebeurt elke maand opnieuw. Na het onboarden hoef je als ondernemer dus nergens meer naar om te kijken.

Via het dashboard van BuurtKadoos kun jij je campagne nauwgezet in de gaten houden én gratis jouw voucher of actie aanpassen, wanneer jij maar wilt. Je bereikt maand na maand nieuwe potentiële vaste klanten met jouw voucher in de BuurtKadoos. Een essentieel onderdeel hiervan is de timing; de consument ontvangt de BuurtKadoos namelijk zo dicht mogelijk op het verhuismoment. Zo kunnen nieuwe buurtbewoners direct kennis maken met lokale ondernemers en hun nieuwe buurt ontdekken. Door de ingeleverde vouchers weet jij precies hoeveel potentiële nieuwe vaste klanten BuurtKadoos jou oplevert.

Met BuurtKadoos heb je geen last van de nee/ja- of nee/nee-sticker, het is namelijk geadresseerde post. Daarnaast biedt BuurtKadoos exclusiviteit per branche waardoor je de concurrent in jouw regio altijd een stapje voor bent. Wil jij ook maandelijks nieuwe buurtbewoners bereiken in jouw regio? Download via de link hieronder de brochure voor meer informatie over een deelname.

 Download de brochure! 

Aan de slag

Alle vormen van direct mailing en de bijhorende voor- en nadelen zijn uitgebreid belicht. Nu is het tijd om een keuze te maken. Welk middel jij kiest hangt volledig af van jouw budget en de tijd die je hebt om eraan te besteden. Ook is het belangrijk om na te denken over de respons, wat is jouw verwachting hiervan en hoe ga je dit meten? Dat is namelijk de enige manier om erachter te komen hoe doeltreffend jouw campagne is en wat de return on investment is. Wees niet bang om diverse methoden te testen en hierin ook fouten te maken. Een campagne die tegenvalt levert een hoop waardevolle informatie op die je mee kunt nemen in het bepalen van de richting van jouw marketingplan. Veel succes!

Geschreven door: Amber Lilly
Geplaatst op: 29 maart 2023