×

BuurtKadoos

5 juli 2023

Bereik jouw doelgroep met behulp van huis-aan-huis folders

Huis-aan-huis folders zijn een gebruikelijke methode voor retailers om informatie over hun bedrijf te verspreiden. Deze methode van marketing is aan het uitsterven als gevolg van de stijgende populariteit van het internet en sociale mediasites als Facebook en Instagram. Om gelijke tred te houden met deze veranderingen, moeten bedrijven nieuwe manieren vinden om effectief gebruik te kunnen blijven maken van folderverspreiding. In deze blog zullen wij uitbreiden over hoe jij deze vorm van marketing effectief kunt inzetten en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat is huis-aan-huis reclame?

Huis-aan-huis reclame is een vorm van direct marketing waarbij een ondernemer zijn of haar bedrijf onder de aandacht brengt bij de consument door middel van een folder of flyer door de brievenbus. Door middel van de folder kun je als ondernemer de consument verleiden om een bezoek te brengen aan je winkel om jouw producten of diensten uit te proberen en hopelijk een vaste klant te worden. Naast een aantrekkelijke aanbieding op de folder kun je de consument ook voorzien van informatie over waar jouw winkel gesitueerd is en bijvoorbeeld de openingstijden. Door middel van huis-aan-huis reclame kun je op een laagdrempelige manier bekendheid geven aan je bedrijf.

Wat maakt huis-aan-huis folders tot een succesvol medium?

Huis-aan-huis folders zijn om vele redenen een effectief marketingmiddel. Ten eerste is het een uitstekende manier om klanten te bereiken en ervoor te zorgen dat ze weten wat jouw onderneming allemaal te bieden heeft. Je verhoogt je naamsbekendheid en genereert meer traffic naar jouw onderneming. Ten tweede kunnen huis-aan-huis folders worden afgestemd op de mensen die in de omgeving wonen, zodat je geen geld verspilt aan reclame voor een doelgroep die nooit klant zou worden.

Daarnaast biedt deze vorm van reclame kansen voor bedrijven met een kleiner budget om hun producten of diensten te adverteren. Huis-aan-huis folders zijn namelijk veel meer kostenefficiënt dan traditionele marketingmiddelen zoals krantadvertenties, TV-advertenties of billboards.

Kortom; Huis-aan-huis folders bieden gemak, ze voorzien de consument van waardevolle en nuttige informatie over jouw bedrijf, het is relatief goedkoop en je genereert traffic naar jouw winkel.

Van start gaan met huis-aan-huis folders

Zoals hierboven al genoemd is zijn huis-aan-huis folders een effectieve manier om potentiële klanten te bereiken en reclame te maken voor jouw bedrijf. Laten we voordat je van start gaat beginnen met een aantal basisprincipes. Stel jezelf de volgende vragen:

Wat is het doel van de campagne?

Wat wil je precies bereiken met het inzetten van huis-aan-huis folders? Wil je meer traffic naar je onderneming, of meer naamsbekendheid? Wil je de lokale consument attenderen op een nieuw product in jouw assortiment of wil je een aantrekkelijke aanbieding onder de aandacht brengen? Pas als je een duidelijk doel voor ogen hebt kun je de tekst en het beeld op de folder gaan bepalen. Daarnaast is het belangrijk om vooraf een duidelijk doel te bepalen zodat je na de campagne kunt evalueren.

Waaruit bestaat jouw doelgroep?

Waar zullen de huis-aan-huis folders worden verspreid (dat wil zeggen buurten, appartementencomplexen, enz.)? Ga je bij het verspreiden van huis-aan-huis folders inzetten op buurten dichtbij jouw onderneming? Of richt jij je op alle huishoudens in de gemeente, of misschien wel de hele regio? Je kunt ook de focus leggen op een specifieke buurt of een stadsdeel met consumenten die jij graag naar je winkel wil trekken?

Het antwoord vinden op deze vragen is essentieel om de inhoud van je folder vorm te geven. Zo kun je het maximale uit je campagne halen.

Aan de slag met het ontwerp van de folder

Wanneer je bovenstaande vragen hebt beantwoordt is het vervolgens tijd om een folder te (laten) ontwerpen. Een mooie, op maat gemaakte folder kan het verschil maken bij de introductie van je bedrijf. Het ontwerp moet helpen om de aandacht van mensen te vangen en hen te verleiden tot een aankoop of het uitproberen van jouw product. De folder valt tenslotte vaak tegelijk met andere (concurrerende) folders op de deurmat. Om deze reden is het extra belangrijk om te zorgen dat jouw folder opvalt.

Wanneer je zeer bekwaam bent in het werken met Photoshop of andere designprogramma’s kun je natuurlijk zelf aan de slag gaan met het ontwerp. Houd hierbij rekening met de specificaties van de drukker zodat je in één keer het juiste bestand kunt aanleveren. Daarnaast is het altijd verstandig om een buitenstaander naar het ontwerp te laten kijken. Jij kent jouw bedrijf tenslotte van binnen en van buiten dus een frisse blik is altijd welkom, als niet essentieel. Betrek dus vooral jouw omgeving hierbij.

Ben je niet helemaal thuis in het ontwerpen en klaarmaken van drukwerkmateriaal, laat dit dan zeker aan een expert over. Dit vraagt om wat extra budget maar het laatste wat je wil is dat je huis-aan-huis campagne geen optimaal resultaat genereert omdat de folder er amateuristisch of onaantrekkelijk uitziet.

Klinkt dit allemaal als een hoop werk en gedoe? Er zijn ook bedrijven die het volledige proces voor jou uit handen nemen, van het ontwerpen van de folder tot de verspreiding aan toe. Dit kost vaak wat meer maar daarmee ben je wel volledig ontzorgt. Houd je dit toch liever binnenshuis? Lees dan hieronder hoe je tot het beste resultaat kunt komen.

Hoe zorg je dat jouw folder opvalt?

Om jouw folder een zo hoog mogelijke attentiewaarde te geven is het belangrijk om bij het ontwikkelen ervan te letten op onderstaande elementen.

Beeldmateriaal: Zorg voor aantrekkelijk en professioneel beeldmateriaal. Denk aan een foto van je winkel voor herkenbaarheid, een verwelkomende foto van het team voor een persoonlijke touch of een aantrekkelijk beeld van jouw bestseller! Let erop dat het beeldmateriaal een hoge resolutie heeft en niet over- of onderbelicht is. Het kan zeer de moeite waard zijn om eenmalig een professionele fotograaf in te huren om mooi beeldmateriaal voor jou te schieten. Dit kun je vervolgens naast de folder nog op allerlei andere manieren inzetten.

Taalgebruik: Less is more! Formuleer jouw boodschap zo kort en bondig mogelijk. Kijk dus kritisch naar de tekst en controleer welke woorden of zinnen overbodig zijn. Zorg er daarnaast voor dat je actief én in de tegenwoordige tijd schrijft. Dit leest prettig en zorgt ervoor dat de consument in beweging komt. Sluit de folder vervolgens af met een duidelijke call-to-action om de consument dat laatste duwtje in de richting van jouw winkel te geven.

Offer they can’t refuse: Afhangend van het doel van de campagne kan de folder ook puur informatief zijn. Wil je echter zeker weten dat er respons op komt? Dan is het belangrijk om een aantrekkelijk aanbod op de folder te zetten. Denk hierbij aan een kortingsactie of een gratis product bij aankoop vanaf een bepaald bedrag. Hiermee verlaag je de drempel voor de consument om een bezoek aan jouw winkel te brengen. Wanneer ze jouw product eenmaal ervaren hebben is de kans dat zij een herhaalbezoek brengen een stuk groter.

Voor- en nadelen van huis-aan-huis reclame

Net zoals bij ieder marketingmiddel zitten er voor- en nadelen aan de inzet van huis-aan-huis folders. Het is een vrij eenvoudige en effectieve manier om mensen te bereiken en te informeren die nog niet bekend zijn met jouw onderneming zonder enkel te hoeven vertrouwen op mond-tot-mond reclame. Daarnaast zitten er vaak geen torenhoge kosten aan verbonden en kun je de folder volledig naar wens maken.

Een van de grote nadelen van huis-aan-huis folders is dat je weinig tot geen onderscheid kunt maken in de doelgroep die je bereikt. Je kunt enkel en alleen selecteren op buurt of regio. Je kunt niet differentiëren op basis van leeftijd, woonsituatie, gender of bijvoorbeeld een belangrijk moment zoals een verhuizing of gezinsuitbreiding. Dat betekent dat je altijd een groep mensen zult bereiken die al bekend zijn met jouw onderneming of voor wie de folder totaal niet relevant is.

Daarnaast krijg je bij het verspreiden van folders te maken met de nee/ja- of nee/nee-sticker. Dat betekent dat een groot deel van de huishoudens al afvalt omdat zij middels deze sticker aangeven geen reclamedrukwerk te willen ontvangen. In sommige steden is het zelfs al zo dat er expliciet moet worden aangegeven dat je wél reclamedrukwerk wilt ontvangen met een ja/ja sticker. Zonder deze opt-in ontvang je dus automatisch geen reclamedrukwerk. De kans is groot dat de ja/ja sticker langzamerhand meer regel dan uitzondering zal worden, voor de lange termijn is het dus goed om de focus om andere marketingstrategieën te leggen.

Spreid je kansen

Wanneer je investeert in marketing, vertrouw dan niet alleen op huis-aan-huis folders. Er zijn genoeg andere effectieve manieren om je bedrijf te promoten. In onze gratis guide over retailmarketing lees je 8 concrete tips die je hierbij zullen. Deze guide bevat tal van nuttige weetjes voor ondernemers die op zoek zijn naar manieren om hun product of dienst onder de aandacht te brengen. Bekijk hem hier!

Geschreven door: Amber Lilly
Geplaatst op: 5 juli 2023