×

BuurtKadoos

17 februari 2022

Life event marketing: Hoe bereik je de verhuisde consument, op exact het juiste moment?

Als marketeer sta je voor de uitdaging om de juiste boodschap over jouw merk, product of dienst onder de aandacht te brengen bij een zo groot mogelijke doelgroep. Er zijn talloze strategieën die je hiervoor kunt toepassen. Denk aan een social mediacampagne, een tv commercial of abri’s langs de weg. Iedere doelgroep vraagt om een andere benadering. Daarom is het belangrijk om bij de ontwikkeling van een marketingstrategie deze doelgroep eerst duidelijk te bepalen. Op basis van de doelgroep bepaal je vervolgens een aanpak en de middelen die je hiervoor gaat inzetten. Zo kun je jouw marketingbudget efficiënt besteden en vergroot je de kans op een succesvolle campagne.

Bij het vaststellen van de doelgroep kun je onderscheid maken in leeftijd, woonplaats, inkomen, gender of interesses maar je kunt jouw doelgroep ook baseren op een bepaald life event; denk aan een zwangerschap of een verhuizing. Over deze laatste categorie gaan we het in deze blog uitgebreid hebben, namelijk; de verhuisde consument. De verhuisde consument is namelijk een zeer interessante doelgroep voor marketingdoeleinden, ongeacht in welke branche je je bevindt. Ben je benieuwd waarom én hoe je deze categorie effectief kunt bereiken? Lees dan verder.  

Life event marketing

Wat maakt de verhuisde consument zo interessant?

Hierboven hadden we het al over life events. Dit zijn belangrijke gebeurtenissen in het leven van een consument die kansen bieden voor bedrijven op het gebied van marketing. Marketing gericht op life events kan jouw bedrijf helpen nieuwe klanten te bereiken en op een meer betekenisvolle manier contact te leggen met bestaande klanten. Maar waarom is een verhuizing in het bijzonder zo’n onmisbaar life event om te incorporeren in jouw marketingstrategie?

Jaarlijks verhuizen er zo’n 1,84 miljoen mensen in Nederland. Een groot gedeelte van deze doelgroep bestaat uit twintigers en dertigers. Ze gaan uit huis, verhuizen voor hun opleiding of werk, ze gaan samenwonen of verhuizen met jonge kinderen naar een grotere woning. Binnen de doelgroep van zestig tot zeventig jaar neemt deze verhuisbeweging weer sterk af. Gemiddeld verhuizen mensen zeven keer in hun leven. Dit komt neer op ongeveer één keer per tien jaar. Dat betekent dat mensen gemiddeld tien jaar in dezelfde regio blijven wonen (CBS, 2021).

De doelgroep van verhuisde consumenten is dus behoorlijk van formaat en wordt continu aangevuld met nieuwe pas verhuisde mensen. Daarnaast bevat deze doelgroep een aantal eigenschappen waar jij als marketeer zeker op in wil spelen, namelijk:

  • Pas verhuisde consumenten geven relatief véél geld uit
  • Ze staan open voor verandering
  • Ze zijn opzoek naar nieuwe vaste adressen

Tijdens een verhuizing ben je niet alleen opzoek naar nieuwe meubels, woonaccessoires en doe-het-zelfartikelen. Onderzoek wijst uit dat het verhuismoment an sich een groot moment van verandering teweegbrengt in het koopgedrag van de consument. Pas verhuisde mensen kunnen bijvoorbeeld plotseling kiezen voor een ander tandpastamerk terwijl zij al 10 jaar hetzelfde merk gebruiken. Het is dus essentieel om als marketeer dit momentum optimaal te benutten om jouw product of dienst bij deze consument onder de aandacht te brengen. Dat is ook precies wat deze doelgroep interessant maakt voor een grote diversiteit aan branches. Het verhuismoment is namelijk een startsein voor de consument om nieuwe gewoontes te ontwikkelen en zich te binden aan een nieuwe buurt, mét nieuwe ondernemers.

Life event marketing - bereik de verhuisde consument


Hoe pas je life event marketing toe bij deze doelgroep?

Oke, we weten nu dat de verhuizende consument voor de meeste bedrijven ontzettend interessant is om te bereiken. Door middel van life event marketing bereik je deze doelgroep op exact het juiste moment én met de juiste boodschap. Maar hoe pas je deze strategie op een effectieve manier toe?

Ondanks de grote omvang en waardevolle aspecten van de verhuizende doelgroep zijn de mogelijkheden om deze groep te bereiken zeer beperkt. Er is namelijk bijna geen advertentieplatform waarop je kunt filteren op een verhuizing of een soortgelijk life event. Bij elk medium dat je hiervoor inzet zul je dus ontzettend veel ‘bijvangst’ hebben van consumenten die niet verhuisd zijn, waardoor je de boodschap veel te algemeen moet houden. Daarnaast zal een gedeelte van je bereik niet of matig relevant zijn voor jouw bedrijf en wordt je marketingbudget dus niet efficiënt besteed.

Google Ads

Een veel gebruikt marketingmiddel is Google Ads. Via dit online-advertentieprogramma van Google maak je reclame via zoekcampagnes, bannercampagnes, videocampagnes, shopping-campagnes en app-campagnes. Hierbij kun je als uitgangspunt trefwoorden kiezen die relevant zijn rondom het verhuismoment. Echter is de timing hierbij niet ideaal. Consumenten die via Google opzoek zijn naar informatie over verhuizen zijn druk bezig met het uitzoeken van praktische zaken en zullen dus minder geneigd zijn om spontane aankopen te doen. Daarnaast kan het gebruik van Google Ads snel oplopen in de kosten.

Direct mail

Het inzetten van direct mail is zeer effectief in het bereiken van verhuisde consumenten. Je genereert hiermee hoge attentiewaarde en zichtbaarheid voor jouw bedrijf. Helaas is de inzet hiervan niet zo gemakkelijk als het lijkt. Je moet eerst data inkopen om verhuisde consumenten te bereiken en daar zitten veel regels aan verbonden. Daarnaast kan het erg kostbaar zijn om via direct mail reclame te maken, je betaald namelijk niet alleen voor ontwerp- en drukkosten maar ook de verzendkosten kunnen hierbij hoog oplopen.

Life event marketing - bereik de verhuisde consument

Folders

Huis-aan-huis folders zijn om vele redenen een effectief marketingmiddel. Het is een uitstekende manier om klanten te bereiken en te laten weten wat jouw onderneming allemaal te bieden heeft. Je verhoogt je naamsbekendheid en genereert meer traffic naar jouw onderneming. Een nadeel is dat je afgezien van geografische gegevens niet tot nauwelijks kunt selecteren op doelgroep. Daarnaast krijg je bij het verspreiden van folders te maken met de nee/ja- of nee/nee-sticker. Dat betekent dat een groot deel van de huishoudens al afvalt omdat zij middels deze sticker aangeven geen reclamedrukwerk te willen ontvangen.

BuurtKadoos

BuurtKadoos is al tien jaar gespecialiseerd in het verbinden van bedrijven met pas verhuisde consumenten. Het concept bestaat uit een opvallende en luxe welkomstbox gevuld met vouchers van ondernemers en dienstverleners. Deze wordt bezorgt bij pas verhuisde consumenten in heel Nederland, inclusief degenen met een nee-nee sticker. De BuurtKadoos is namelijk geadresseerde post. De vouchers bereiken deze pas verhuisde consument dus op exact het juiste moment en dat zorgt voor een enorme attentiewaarde. Omdat deze doelgroep van verhuisde consumenten continu wordt aangevuld creëer je als bedrijf een constante toevoer van nieuwe potentiële vaste klanten die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. BuurtKadoos is dus uniek in het feit dat er zeer selectief gefilterd kan worden op de verhuisde  doelgroep, in een regio naar jouw keuze.

Life event marketing - bereik de verhuisde consument

De voordelen van BuurtKadoos bij de inzet van life event marketing

Een campagne bij BuurtKadoos kan om diverse redenen aantrekkelijk zijn voor jouw bedrijf. Een van de belangrijkste elementen zit hem in het bereiken van de doelgroep. Je kunt exact selecteren welk postcodegebied voor jou interessant is. Dit kan een gedeelte zijn van een regio, een grote stad of in heel Nederland. In deze gebieden bereik jij vervolgens uitsluitend de verhuisde consument. Zij ontvangen jouw voucher wanneer zij net verhuisd zijn en dus open staan voor verandering, veel geld uitgeven en opzoek zijn naar nieuwe vaste adressen.

Daarnaast word je tijdens jouw campagne aan BuurtKadoos volledig ontzorgt. Samen met jou wordt er een voucher opgemaakt om deze vervolgens te laten drukken en versturen in de BuurtKadoos. Dit geldt ook voor de inkoop van verhuisdata. Met het grootste verhuisbestand van Nederland bereikt BuurtKadoos elke week pas verhuisde consumenten in het door jou gekozen postcodegebied. Er ontstaat vervolgens een constante toestroom van nieuwe klanten zonder dat jij hier ook maar iets voor hoeft te doen.

Ga ook van start met life event marketing

Ben jij ook opzoek naar manieren om de verhuisde doelgroep te bereiken en deze vorm van life event marketing toe te passen? Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden! Laat gerust je gegevens achter, dan nemen wij contact op.

Geschreven door: Amber Lilly
Geplaatst op: 17 februari 2022