×

BuurtKadoos

16 februari 2023

Adverteren in de buurt: bereik nieuwe klanten

De drukte in de winkelstraten neemt af, blijkt uit metingen van Bureau RMC. Zij verklaren deze afname door de hoge inflatie, hoge energieprijzen en de oorlog in Oekraïne. Met deze omstandigheden in het achterhoofd voorspelt Bureau RMC dat 2023 een ‘pittig retailjaar’ wordt voor fysieke winkels (Retailtrends, 2023). De impact hiervan voor individuele winkels is groot. Als collectief heb je baat bij meer consumenten in de winkelstraat. Dit is niet alleen goed voor de lokale economie maar ook voor de sociale cohesie en leefbaarheid van de buurt. Gelukkig sta je als ondernemer niet machteloos. Door effectief te adverteren in de buurt bereik je nieuwe (potentiële vaste) klanten en genereer je meer traffic naar jouw onderneming. Daarnaast draagt adverteren in de buurt bij aan naamsbekendheid en zichtbaarheid. Wil jij graag nieuwe klanten bereiken? Lees dan verder.

Welke nieuwe vaste klanten zijn interessant voor jou?

Tenzij jouw onderneming gericht is op een specifieke doelgroep van klanten, denk aan een hondentrimsalon (mensen met een huisdier) of een nagelstyliste (veelal vrouwen binnen bepaalde leeftijdscategorie) is het belangrijk om vast te stellen wat de generieke eigenschappen zijn van klanten die interessant zijn voor jouw onderneming. Welke nieuwe klanten hoop jij te bereiken? Te beginnen met geografische kenmerken; waar woont jouw ideale klant? Is dit in de buurt, of binnen een straal van 5 km? Dit verschilt enorm per branche. Ben je eigenaar van een carwash, grote kans dat klanten het niet erg vinden om iets verder te rijden. Hetzelfde geldt echter niet voor een bakker, hoe dichterbij hoe beter. Want: vers brood!

lokale bakkerij

Je kunt de relevantie van jouw doelgroep ook afmeten aan een bepaalde fase is het leven de consument. Denk aan belangrijke life events zoals een huwelijk, gezinsuitbreiding of een verhuizing. Door in te spelen op deze life events bereik jij de consument op exact het juiste moment. Dit wordt ook wel life event marketing genoemd.

Welke rol speelt life event marketing bij adverteren in de buurt?

Wij gaan ons focussen op één van deze life events, namelijk: de verhuizing. De pas verhuisde consument is namelijk een van de meest interessante doelgroepen die je als ondernemer kunt bereiken. Dit heeft alles te maken met de eigenschappen die deze fase ofwel transitie met zich meebrengt.

Consumenten zijn namelijk van nature gewoontedieren. Zij kopen graag bij dezelfde winkels, eten in dezelfde restaurants en blijven voor langere periode bij dezelfde tandarts of huisarts. Dit heeft minder te maken met merkloyaliteit en meer met gemak. Tenzij de consument écht ontevreden is ziet hij geen reden om deze gewoontes of rituelen te doorbreken.

Totdat (!) er een life event plaatsvindt, zoals een verhuizing. Plotseling wordt alles opnieuw onder de loep genomen, het interieur moet anders maar ook je favoriete supermarkt wordt ingewisseld voor een in je nieuwe buurt. Onderzoek wijst uit dat zelfs volledig ongerelateerde gewoontes hierdoor verstoord worden. Mensen veranderen hun eetgewoontes of gaan een ander merk tandpasta gebruiken (Richard Sutton, The Choice Factory). Deze nieuwigheid vloeit dus door in het hele leven van de consument en brengt een verhoogde aankoop- en zoekintentie voor een verscheidenheid aan producten met zich mee.

life event verhuizing

Daarbij komt nog het geografische aspect van een verhuizing. De consument woont ineens in een compleet nieuwe omgeving en moet nieuwe gewoontes gaan ontwikkelen. Met de verhoogde aankoopintentie op zak wordt de nieuwe buurt zorgvuldig ontdekt en uitgeprobeerd.  Er is vanuit de consument behoefte aan verbinding met de buurt en de bijhorende ondernemers, om zich zo snel mogelijk weer thuis te voelen. En dit is hét moment voor jou als ondernemer om een onvergetelijke indruk te maken zodat jij onderdeel wordt van die nieuwe gewoonte.

Bereik jouw ideale klant met lokaal adverteren

Een super interessante doelgroep, de verhuisde consument. Wanneer je door middel van adverteren in de buurt nieuwe klanten wil bereiken is dit dus een perfect uitgangspunt. Maar hoe bereik je deze doelgroep op een effectieve manier? Gelukkig is BuurtKadoos gespecialiseerd in het targetten van de pas verhuisde consument. Met het grootste verhuisbestand van Nederland bereiken wij namelijk continu nieuwe buurtbewoners in heel Nederland.

De BuurtKadoos bestaat uit een opvallend, glimmend wit welkomstboxje gevuld met vouchers van lokale ondernemers. Zij wensen hun nieuwe buurtbewoner een warm welkom en bieden een welkomstgeschenk of korting aan bij het eerste bezoek aan zijn of haar onderneming. Met dit warme welkom maak je als ondernemer dus een positieve eerste indruk op een cruciaal moment in het leven van de consument. Nog belangrijker: dankzij de branche exclusiviteit ben jij de concurrent in jouw buurt altijd net een stapje voor. Nadat deze eerste indruk, tijdens dit belangrijke live event, gemaakt is is er grote kans dat jouw onderneming onderdeel wordt van hun nieuwe vaste routine.

Wat maakt lokaal adverteren via BuurtKadoos zo interessant?

Natuurlijk kun je ook zelf aan de slag gaan met lokaal adverteren. Voor veel ondernemers is dit echter best een uitdaging. Hier gaat namelijk veel tijd en geld in zitten én door de Nee-Nee stickers bereik je maar een klein gedeelte van de lokale gemeenschap. Daarom doen wij ons best om ondernemers volledig te ontzorgen. BuurtKadoos ontwerpt in overleg met jou een prachtige voucher met een aantrekkelijke actie erop en vervolgens hoef jij als ondernemer niets meer te doen. Wij zorgen ervoor dat jouw voucher ontworpen, gedrukt, ingepakt en verstuurd wordt zodat dat jij maandelijks de pas verhuisde consumenten in jouw buurt bereikt. Omdat de BuurtKadoos geadresseerde post is bereik jij ook buurtbewoners met een Nee-Nee sticker.

postbezorger lokale reclame

Via ons dashboard houd je de campagne gemakkelijk in de gaten. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om de voucher maandelijks gratis aan te passen zodat jij op ieder gewenst moment kunt experimenteren met de welkomstkorting. Jij hoeft alleen nog de nieuwe klanten te verwelkomen.

Ben je benieuwd hoe een deelname voor jou eruit kan zien?

Download dan nu de brochure, of neem hier contact met ons op!

Download de brochure! 

Geschreven door: Amber Lilly
Geplaatst op: 16 februari 2023