Ontdek wat jouw klanten drijft
BuurtKadoos heeft, in samenwerking met PostNL en Factsnapp, een uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder meer dan 500 consumenten in Nederland. De waardevolle inzichten die hieruit zijn voortgekomen, zijn niet alleen relevant voor BuurtKadoos als specialist in lokale marketing, maar ook voor iedere ondernemer in Nederland. Deze bevindingen hebben we samengevat in een beknopt rapport: De Nationale Benchmark: Lokaal Winkelen en Consumentengedrag in Nederland.
In deze blog lichten we alvast een tipje van de sluier op.
Lokaal georiënteerd
Goed nieuws! Uit het onderzoek blijkt dat de consument lokaal is georiënteerd. Zij voelen zich verbonden met de buurt én maar liefst 48% van de consumenten zou namelijk graag meer lokaal shoppen dan zij momenteel doen. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze ‘wil’ om lokaal te kopen omgezet wordt in een actie? En welke specifieke stappen kun jij doen als ondernemer nemen om de consument hierin te stimuleren?
Wel of geen korting geven?
‘Met korting trek je alleen koopjesjagers aan’ – is de gedachte van veel ondernemers. Niets is minder waar! Bijna 80% van de consumenten is namelijk, enkel door een korting, bereik om een nieuwe winkel te bezoeken. Daarnaast staan consumenten ervoor open om fysieke reclame te ontvangen van lokale ondernemers én zijn hierdoor meer geneigd om een onderneming te bezoeken. Na een eerste ontmoeting kun je van deze klant een vaste klant maken. Zo makkelijk kan het zijn om je klantenbestand uit te breiden. Ben je benieuwd waarom korting zo onweerstaanbaar blijkt voor consumenten? Wij vroegen het Consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Daarover lees je hier meer!
(*) Patrick Wessels, consumentenpsycholoog gespecialiseerd in consumentengedrag, psychologie en (online) marketing. Voor organisaties, hogescholen, universiteiten en in leuke samenwerkingen met diverse (landelijke) media (o.a. columnist voor RTLZ en De Ondernemer).
Waarom shoppen consumenten lokaal?
Als je begrijpt wat consumenten drijft om lokaal te winkelen, kun je hier als ondernemer effectief op inspelen. Zo blijken een hoge servicegraad en persoonlijk contact enkele van de belangrijkste redenen te zijn waarom mensen kiezen voor een lokale winkel. Ook hierover hebben wij Consumentenpsycholoog Patrick Wessels bevraagd, want waarom is persoonlijk contact zo belangrijk, en levert het op termijn echt wat op? ’Een klant die voor het eerst in jouw lokale winkel komt wil je verleiden om dat vaker te doen. Dat lukt met persoonlijk contact en met warmte’, aldus Patrick. Op welke manieren je dit het beste kunt doen lees je in zijn blog: Patrick Wessels | Investeer in persoonlijk en warm contact: het betaalt zich terug met extra omzet
Online of offline adverteren?
De meeste reclame en advertenties vinden tegenwoordig online plaats, maar door de enorme hoeveelheid is de impact hiervan vaak beperkt. Juist omdat er steeds minder fysieke post wordt verstuurd, valt offline reclame tegenwoordig extra op en heeft het een hoge attentiewaarde. Wel kun je hierbij op obstakels stuiten, zoals de Nee-Nee-stickers op brievenbussen. Deze overtuiging wordt bevestigd door meer dan de helft van de respondenten. Fysieke post is hun ogen opvallender dan online reclame. Daarbij geven ze aan graag door reclamefolders te bladeren en acties en kortingen via een fysiek kanaal te willen ontvangen.
Aan de slag!
Dit zijn slechts een paar van de belangrijke take-aways uit het onderzoek naar consumentengedrag en lokaal winkelen in Nederland. In het Benchmark Rapport vind je niet alleen onderzoeksuitslagen maar ook concrete tips en handvatten waar jij als ondernemer direct mee aan de slag kunt gaan.
Wanneer je nu het Benchmark Rapport download ben je goed voorbereid om in 2025 nog meer klanten aan trekken en jouw omzet te verhogen!
Geplaatst op: 12 november 2024