×

BuurtKadoos

1 februari 2023

Lokale reclame: meer klanten in jouw onderneming

Ben jij ondernemer en wil je graag lokaal reclame maken? Lees dan vooral verder. Lokale reclame is zeer effectief voor bedrijven omdat je hiermee de mensen bereikt die geografisch dichtbij jouw onderneming zijn. Zij passeren jouw winkel tijdens hun vaste boodschappenroute, op zaterdagmiddag of onderweg naar hun werk. Van deze mensen wil je graag dat zij vaste klant worden in jouw onderneming. Mensen wonen gemiddeld 10 jaar op dezelfde plek. Dat betekent dat je met lokale reclame zomaar een klant voor 10 jaar voor je kunt winnen. Dat maakt een nieuwe klant die wekelijks of maandelijks jouw winkel bezoekt al snel heel veel waard.

lokale ondernemer

Welk budget besteed je aan lokale reclame?

Wanneer je aan de slag gaat met lokale reclame is het goed om eerst jouw budget te bepalen. Daarna kun je kiezen voor een reclamemiddel dat bij jouw budget past. Ben je bijvoorbeeld van plan om eenmalig een dure advertentie te plaatsen of verspreid je het budget liever over het hele jaar? Om jouw verwachtingen goed in kaart te brengen kun je gebruik maken van een ROI berekening. ROI staat voor Return On Investment. Stel je voor:

Je bent eigenaresse van een kapsalon. Een vaste klant komt gemiddeld eens in de drie maanden voor een knip- en verfbeurt. De klant betaalt hiervoor € 150,-. Dat betekent dat deze klant € 600 per jaar oplevert. Wanneer jij maandelijks € 100 investeert in lokale marketing kom je tot een jaarlijkse investering van € 1200,-. Dat betekent dat je bij minimaal 3 nieuwe klanten je investering binnen een jaar hebt terug verdiend. Daarnaast blijven deze tevreden klanten hoogstwaarschijnlijk lang na dat jaar nog jouw kapsalon bezoeken gezien de gemiddelde Nederlander ongeveer elke tien jaar verhuisd, en dus hoogstwaarschijnlijk 10 jaar jouw klant is.

roi berekenen

Wanneer je deze berekening toepast op jouw eigen klanten kom je al snel tot een budget dat aansluit bij jouw verwachtingen. Je weet namelijk hoeveel één klant waard is en hoeveel klanten jij nodig hebt om jouw investering eruit te halen. Dit verschilt natuurlijk enorm per branche. Bij een bakker komen vaste klanten wekelijks terug maar besteden een kleiner bedrag dan bij bijvoorbeeld een witgoedzaak waar klanten wellicht slechts één keer per jaar komen.  

Welk middel kies jij voor het inzetten van lokale reclame?

Na het vaststellen van het budget kun je beginnen met oriënteren naar de verschillende lokale media die je kunt inzetten. Er is een grote variëteit aan middelen om reclame mee te maken. Denk aan huis-aan-huis folders, direct mailing, driehoeksborden, abri’s, krantadvertenties, stoepbord, lichtmastreclame, rotondereclame enzovoort. In onze blog over lokaal en regionaal adverteren lees je meer over deze verschillende marketingmiddelen.

postbezorger lokale post

Als ondernemer wordt er vaak veel van je gevraagd waardoor je weinig tijd over hebt. Kies dus voor een marketingmiddel waarbij je niet zelf continu aan de slag hoeft. Het liefst zet je eenmalig de opdracht uit en loopt jouw campagne daarna als een geoliede machine. Jij hoeft alleen nog maar de nieuwe klanten te verwelkomen.

Maak jouw campagne succesvol met jouw boodschap

Wanneer je hebt gekozen voor een marketingmiddel ga je nadenken over de boodschap die jij wilt overbrengen. Wat is jouw unique selling point? Oftewel, wat maakt jouw winkel bijzonder vergeleken die van jouw buurman? Dit wil je uitlichten in je reclameboodschap. Geef jouw doelgroep écht een reden om een bezoek te brengen aan jouw winkel. Dit doe je het beste door een aantrekkelijke korting aan te bieden. Consumenten houden nou eenmaal van korting en het is een laagdrempelige manier voor de potentiële klant om jouw product uit te proberen. Daarnaast maak je hiermee een sympathieke eerste indruk. Bied jouw bestseller aan met een aantrekkelijke korting en grijp daarmee de aandacht van de consument. Het is een investering die zichzelf uitbetaald in de vorm van meer traffic en nieuwe vaste klanten in jouw winkel.

Zorg dat jouw reclame opvalt

In de alinea hierboven hadden we het al over een opvallende boodschap. Niet minder belangrijk is de vormgeving van jouw reclame-uiting. Dit is één van de elementen waar je als ondernemer niet op wilt beknibbelen. Jouw reclame valt en staat namelijk met een aantrekkelijke uitstraling én een herkenbare huisstijl. Ben je hier niet goed in? Schakel dan een bureau in die het voor jou in orde maakt. Het begint met aantrekkelijke fotografie, mooie typografie, een logo én natuurlijk jouw boodschap die duidelijk en kort verwerkt wordt in de vormgeving. Het gebruik van jouw huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij de consument. De consument van tegenwoordig is kritisch en heeft een korte aandacht spanne. Een lange onduidelijke tekst of een logo van lage kwaliteit zorgt ervoor dat de consument al snel afhaakt. Wanneer jouw vormgeving op orde is vergroot je de kans op een succesvolle reclamecampagne.   

vormgeving reclame uiting

Start nu met lokale reclame

Hopelijk kun je met bovenstaande tips van start gaan met jouw lokale reclamecampagne! Het is een proces van vallen en opstaan, wees dus niet teleurgesteld als de eerste campagne niet precies zo verloopt als je gedacht had. Varieer in je boodschap en vormgeving en test wat het beste aansluit bij de consument in jouw buurt. Wil je hier graag hulp bij? BuurtKadoos is gespecialiseerd in lokale reclame. Wij bereiken maandelijks de consument op een zeer essentieel moment, namelijk: de verhuizing. Wij verbinden hen tijdens dit belangrijke life event met behulp van de BuurtKadoos aan lokale ondernemers. Dit zijn dus potentiële nieuwe vaste klanten die in jouw buurt komen wonen en hoogstwaarschijnlijk nog niet bekend zijn met jouw onderneming. Met een deelname aan BuurtKadoos word je volledig ontlast. Wij helpen namelijk met de vormgeving, de boodschap en het versturen van jouw reclame. Alles in overleg, totdat jij tevreden bent. Wil je hier meer over weten? Download dan onderstaande brochure, of neem hier contact met ons op!

Download de brochure! 

Geschreven door: Amber Lilly
Geplaatst op: 1 februari 2023