×

BuurtKadoos

4 augustus 2022

Direct mail versturen 2.0: Hoe ziet direct mail er anno nu uit?

Online marketing blijft stijgen in populariteit. Het biedt oneindig veel opties, het is gemakkelijk in te zetten, hoeft niet veel te kosten én is meetbaar. In 2021 zijn de bestedingen op het gebied van digital advertising niet voor niets met 34% gestegen (Mediatribune, 2022). Met deze groei aan online advertentiemogelijkheden; is er dan nog wel plek voor offline marketingmiddelen zoals direct mail? Zeker weten! Maar niet op de manier die wij tot nu toe gewend zijn. In deze blog zullen wij uiteenzetten wat een direct mail precies inhoudt, wat de voordelen zijn én hoe jij direct mail zo kunt inzetten dat er geen digitale strategie tegenop kan.

Wat is direct mail?

Direct mailing is een vorm van retailmarketing dat bestaat uit het versturen van een geadresseerd poststuk met de intentie om de consument tot een aankoop te verleiden of jouw brand onder de aandacht te brengen. Je kunt met een direct mail een grote groep mensen tegelijk benaderen met jouw boodschap. Dit kunnen potentiële nieuwe klanten zijn, maar ook oud klanten die jij opnieuw wilt activeren. Daarnaast is direct mailing erg effectief om huidige klanten iets extra’s te bieden of om als bedrijf jouw waardering te uiten.  

Direct mails bestaan in vele verschillende vormen en maten. Het kan een envelop zijn, een brief, een flyer, een kaart, een brochure of zelfs een doosje dat door de brievenbus past.  

Welke voordelen heeft direct mail?

Direct mail kent eindeloze mogelijkheden

Zoals in bovenstaande alinea al genoemd werd zijn er ontzettend veel mogelijkheden om uit te kiezen wanneer je een direct mail verstuurd. Je kunt je direct mailing personaliseren en zo opvallend mogelijk maken ten behoeven van de attentiewaarde. Door dit veelzijdige karakter kun je met een direct mail de aandacht van de consument zo lang mogelijk vasthouden.  

Direct mail heeft hoge attentiewaarde

Het is moeilijker dan ooit om de aandacht te krijgen van de consument, laat staan deze aandacht ook vast te houden. De consument wordt online continu overspoeld met informatie waaronder advertenties, reclames en sponsored content. Gemiddeld ziet de consument zo’n 3.000 advertenties per dag (IMU, 2022). In deze digitale wereld lijkt het versturen van offline en fysieke content soms achterhaald of uit de tijd. Niets is minder waar! Wil je namelijk echt impact maken met jouw advertenties? Doet dit dan via de brievenbus.

Onderzoek wijst uit dat de aandachttijd voor een direct mail gemiddeld 2,2 minuten is. Dat is zes keer zoveel als een radiospot en vier keer zoveel als een televisiereclame. Daarnaast wordt de direct mail als persoonlijker beschouwd wat zorgt voor een langere herinnering en grotere sympathie voor het merk. Een bijkomend voordeel is dat de direct mail gezien wordt als betrouwbaar en geloofwaardig, wat bij online reclames vaak een heikel punt is (PostNL, 2018).

Direct mail is tastbaar

De tastbaarheid van de direct mail speelt een grote rol in de hoge attentiewaarde die het oplevert. Dit is extra van waarde nu steeds meer poststukken gedigitaliseerd zijn en je dus een geringe hoeveelheid post binnenkrijgt. Tussen de fysieke post val jij dus op. Dit is een enorm contrast met de overdaad aan e-mails die de consument ontvangt. Dat verklaart ook waarom maar liefst 56% van de ontvangers een direct mail aandachtig bekijkt in tegenstelling tot de click-through rate van een e-mail die slechts uit 7% bestaat (PostNL, 2018).

Direct mail is meetbaar

Bij de meeste marketingstrategieën is het uitgangspunt het genereren van respons en dus traffic naar jouw winkel of onderneming. Om de effectiviteit van jouw marketingstrategie te bepalen moet de respons dus meetbaar zijn. Direct mail is hier een ideaal middel voor. Je kunt dit meten door middel van een kortingscode op jouw direct mailing die online of offline verzilverd kan worden, of door te vragen om de mailing mee te nemen naar jouw fysieke winkel.

Fun fact: Er zit al jaren een stijgende lijn in de respons op direct mail, zo blijkt uit onderzoek van MetrixLab in opdracht van PostNL onder meer dan 400 directmailcases. In de afgelopen vier jaar is dit percentage met maar liefst 69% gestegen. Waar in 2015 slechts 16% reageerde op een direct mail is dat tegenwoordig meer dan een kwart (27%). In de fashion- en retailsector ligt deze respons zelfs nog hoger.  

Direct mail 2.0

Dat direct mail een zeer effectief middel is om de consument te bereiken staat als een paal boven water. Nu rest ons alleen nog de vraag: Hoe zet je direct mail effectief in anno 2022? Helaas is het simpelweg versturen van een boodschap via de post tegenwoordig niet meer toereikend om de juiste consument, op het juiste moment, te bereiken. Daarnaast is het in naam van de wetgeving en de consument enorm van belang dat er ethisch wordt omgegaan met persoonsgegevens én is het essentieel dat jouw database up-to-date en niet verouderd is. Dit maakt het versturen van direct mail direct een stuk complexer.

Volgende factoren om rekening mee te houden bij het succesvol inzetten van direct mail zijn: doelgroep, timing, boodschap en vormgeving.  

Doelgroep

Bepaal eerst welke doelgroep je wilt bereiken met jouw direct mail. Zijn dit huidige klanten, oud klanten die je opnieuw wilt activeren of potentiële nieuwe klanten? Diverse overwegingen kunnen een rol spelen; zet je in op het bevestigen van de klantrelatie en -loyaliteit, wil je naamsbekendheid en herkenbaarheid van jouw merk of wil je vooral traffic genereren? Ga je voor het laatste? Dan is het verstandig om je te richten op nieuwe potentiële klanten. Jouw missie is dan om via direct mail een hele nieuwe doelgroep te verleiden tot een eerste bezoek aan jouw (web)winkel.

Timing

Omdat bovengenoemde doelgroep vol met potentieel zit filosoferen wij hier even op voort. Want wat is het belang van timing bij het bereiken van deze doelgroep? Er zijn diverse life events in het leven van de consument waarin zij extra open staan voor verandering én veel geld uitgeven. Denk hierbij aan gezinsuitbreiding of een verhuizing. De verhuisde consument is nieuw in de buurt, wat potentie geeft om een nieuwe vaste klant te worden bij de lokale middenstand. Wil jij meer traffic genereren en jouw omzet verhogen, dan wil je dus op het juiste moment bij deze doelgroep onder de aandacht komen.

Boodschap

Het versturen van een direct mail kan een kostbare exercitie zijn. Des te belangrijker om impact te maken met jouw boodschap. Voor de tekst geldt; Less is more! Onderzoek van MetrixLab concludeert dat uitingen met minder dan 40% tekst meer uitnodigen tot lezen. Daarnaast is het effectief om een een korting of aanbieding te communiceren. Zo help je de consument met het maken van een beslissing. Tot slot is het belangrijk om helder en kort te communiceren, zo houd je de aandacht vast en blijft jouw boodschap langer hangen (PostNL, 2022).  

Vormgeving

Voor extra attentiewaarde kies je voor een opvallende envelop of ‘drager’ voor jouw direct mail. Des te meer deze opvalt tussen de overige post op de deurmat. Zorg daarnaast dat jouw logo prominent aanwezig is en maak gebruik van een aantrekkelijk beeld. Zoals hierboven al benoemd werd moet een direct mail voor maximaal 40% uit tekst bestaan. Hierdoor blijft er genoeg ruimte over voor mooi beeldmateriaal en jouw logo. Daarnaast kan het helpen om een bestseller product te laten zien of het product waar je korting op geeft.  

Hoe ziet direct mail 2.0 eruit?

Het ontwikkelen en versturen van een direct mail heeft best wat voeten in de aarde. Om nog maar niet te spreken over de kosten die erbij komen kijken én het inkopen van data. Dat moet makkelijker kunnen. Bij BuurtKadoos maken wij dit proces eenvoudiger en eigentijds. BuurtKadoos verstuurd namelijk élke maand jouw direct mail naar nieuwe buurtbewoners in jouw buurt of een buurt naar keuze. En dat gebeurt niet door middel van een eenvoudige envelop of flyer, maar in een luxe welkomstboxje met hoge attentiewaarde. Dankzij de branche-exclusiviteit maak jij die sympathieke eerste indruk bij potentiële nieuwe klanten, voordat de concurrent het doet.

Bij het versturen van direct mail via BuurtKadoos word je volledig ontlast. Tijdens de onboarding verzorgen wij samen met jou een prachtige voucher met daarop een aantrekkelijke actie of aanbieding die je maandelijks gratis kunt aanpassen. Dankzij een brede ervaring met ruim 2.000 ondernemers in Nederland kunnen wij hier goed over adviseren. En dat is het, meer hoef je niet te doen. BuurtKadoos drukt maandelijks jouw voucher en verzend deze volledig volgens de AVG-privacy wetgeving naar nieuwe buurtbewoners. Met het grootste verhuisbestand van Nederland bereik jij elke week pas verhuisde consumenten in jouw gewenste verzorgingsgebied, stuk voor stuk potentiële nieuwe vaste klanten.

Via jouw persoonlijke dashboard kun je jouw direct mail campagne nauwkeurig monitoren. En als je ergens tegenaan loopt, staan wij direct voor je klaar.

Wil je meer weten over een deelname aan BuurtKadoos? Download dan hier de brochure:



 Download de brochure! 

Geschreven door: Amber Lilly
Geplaatst op: 4 augustus 2022