Je kent ze wel: de NEE-NEE- en de NEE-JA-sticker. Als consument zorg je met deze sticker ervoor dat je geen ongewenste reclame ontvangt. Je bestelt de sticker via de gemeente en plakt deze vervolgens op je brievenbus om aan te geven dat je geen ongeadresseerde reclame en folders wilt ontvangen. Je kunt kiezen tussen de NEE-NEE-sticker, die ervoor zorgt dat je geen reclamedrukwerk én geen huis-aan-huisbladen ontvangt en de NEE-JA-sticker waarbij je geen reclamedrukwerk maar wel huis-aan-huisbladen door de brievenbus krijgt. Waar het bezorgen van folders in het verleden een zeer effectief marketingmiddel was wordt het nu voor ondernemers steeds moeilijker om via deze weg naamsbekendheid en traffic naar hun winkel te krijgen.
Folders bezorgen krijgt steeds meer haken en ogen
Hoewel Nederlanders erom bekend staan wel van een koopje te houden lijkt de populariteit van folders en huis-aan-huisbladen toch af te nemen. Waar in 2008 maar 14% van de mensen gebruik maakte van deze stickers is dit in 2020 al gestegen naar 28% (RTL, 2020). Hierdoor wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om hun boodschap te verspreiden via direct mail.
Nieuwe regelgeving maakt deze manier van adverteren nog gecompliceerder. Sinds een aantal jaar is het in veel steden in Nederland namelijk verboden om reclamedrukwerk te verspreiden tenzij er een duidelijke opt-in gegeven wordt. Dat betekent dat er in plaats van een NEE-NEE of NEE-JA-sticker nu uitsluitend folders bezorgt mogen worden bij huizen met een duidelijke opt-in, namelijk de JA- sticker. Waar Amsterdam in 2018 de spits afbeet volgden al snel maar liefst zestien andere gemeentes die het opt-in systeem geïmplementeerd hebben. Bij tientallen andere gemeentes staat dit op de planning.
Duidelijke daling in bezorging folders
De reden voor de nieuwe regelgeving zit hem voornamelijk in het tegengaan van papierverspilling. “Bij huishoudens waar reclame door de bus komt, vallen er wekelijks zo’n 25 folders op de deurmat. Dat is 30 kilo aan reclame per jaar”, aldus woordvoerder Mariska Joustra van Milieu Centraal aan de NOS (NOS, 2021).
Uit een evaluatie door de Partij van de Dieren is gebleken dat de invoering van de JA-sticker tot een forse daling heeft geleid in de hoeveelheid ongeadresseerd reclamefolders die mensen thuis bezorgt krijgen. Waar consumenten in januari 2020 nog 9,8 kilo reclamedrukwerk ontvingen was dit halverwege 2021 al gedaald naar 2,1 kilo. Nu deze wet in steeds meer gemeentes wordt aangenomen zal de impact hiervan alleen maar toenemen en worden ondernemers gedwongen om naar alternatieve manieren te zoeken om te adverteren.
Wat maakt folders zo’n effectief marketingmiddel?
Folders verspreiden is een vorm van direct marketing waarbij een ondernemer zijn of haar bedrijf onder de aandacht brengt bij de consument door middel van een boodschap door de brievenbus. Het is een uitstekende manier om klanten te bereiken en ervoor te zorgen dat ze weten wat jouw onderneming allemaal te bieden heeft. Je verhoogt je naamsbekendheid en genereert meer traffic naar jouw onderneming. Door middel van de folder kun je als ondernemer de consument verleiden om een bezoek te brengen aan je winkel om jouw producten of diensten uit te proberen om daarna hopelijk een vaste klant te erbij te krijgen. Naast een aantrekkelijke aanbieding op de folder kun je de consument ook voorzien van informatie over de locatie van jouw winkel, de openingstijden en jouw specialiteiten. Deze vorm van reclame is ook geschikt voor bedrijven met een kleiner budget om hun producten of diensten te adverteren. Huis-aan-huis folders zijn namelijk veel meer kostenefficiënt dan traditionele marketingmiddelen zoals krantadvertenties, TV-advertenties of billboards.
Folders zijn dus een zeer laagdrempelige manier om bekendheid te geven aan je bedrijf, ze voorzien de consument van waardevolle en nuttige informatie over jouw bedrijf, het is relatief goedkoop én je genereert gegarandeerd traffic naar jouw winkel.
Hoe kun je ondanks de nieuwe regelgeving toch consumenten in de buurt bereiken?
Nu het erop lijkt dat steeds meer gemeentes in Nederland een opt-in systeem zullen implementeren voor het ontvangen van folders is het verstandig om als ondernemer na te denken over alternatieve marketingstrategieën. Gelukkig blijven er nog genoeg middelen over om je bedrijf te promoten.
Social mediacampagne
Denk bijvoorbeeld aan een social mediacampagne. Zet jouw advertentiebudget in om lokaal consumenten te bereiken via Facebook of Instagram. Je kunt via deze kanalen namelijk zeer specifiek selecteren in welke regio en aan welke doelgroep je jouw boodschap wilt verspreiden. Daarnaast kun je zelf bepalen hoeveel budget je per dag hieraan kwijt wil zijn, zo kun je de kosten binnen de perken houden. Helaas kent adverteren via social media ook een aantal nadelen. Door de overvloed aan informatie die op ons afkomt op social mediakanalen is de zichtbaarheid en attentiewaarde van een online advertentie helaas minder dan bij een fysieke advertentie. Daarnaast is het moeilijk om vast te stellen hoe effectief jouw campagne geweest is omdat je alleen kunt zien hoeveel weergaven of kliks deze gehad heeft maar je niet weet hoeveel mensen naar aanleiding van jouw advertentie naar jouw fysieke winkel gekomen zijn.
Driehoeksborden
Als je voornamelijk geïnteresseerd bent in het bereiken van consumenten in en rondom jouw gemeente dan kan het erg effectief zijn om driehoeksborden in te zetten. Dit zijn de borden die je vaak langs de weg ziet, rondom een lantaarnpaal. Deze bevatten meestal een advertentie van een lokale ondernemer of een aankondiging van een evenement in de regio. Hoewel dit marketingmiddel relatief hoog kan oplopen in de kosten genereer je hiermee wel veel zichtbaarheid én naamsbekendheid. Je kunt de borden strategisch plaatsen voor het beste resultaat, denk aan een advertentie van een pannenkoekenboerderij dichtbij een wandelgebied. Helaas word je ook bij dit middel beperkt in het meten van de respons omdat je niet kunt achterhalen hoeveel traffic de borden genereren naar jouw onderneming. Daardoor is het moeilijk te bepalen wat de return on investment is.
Adverteren in de krant
Adverteren in de krant: oud maar goud! Hierbij moet je rekening houden dat niet iedereen de krant ontvangt en je dus alleen abonnees bereikt (en degenen die graag een huis-aan-huiskrant ontvangen). Wanneer je een advertentie plaatst in de krant weet je zeker dat je een groot gedeelte van de lokale bevolking zult bereiken. De attentiewaarde hangt echter helemaal af van de grootte van de advertentie en de boodschap. Zorg hierbij dus dat je mooi en opvallend beeldmateriaal en een activerende tekst gebruikt. Krantadvertenties kunnen namelijk flink in de kosten oplopen, zelfs wanneer je maar in één editie adverteert. Hier wil je dus optimaal gebruik van maken. Wat betreft de respons gelden hier dezelfde bezwaren als bij bovenstaande marketingmiddelen. Het is niet meetbaar en je kunt dus geen return on investment bepalen.
Geadresseerde post
De regelgeving betreffende het opt-in systeem dat wij hierboven al bespraken, ofwel de JA-sticker, heeft gelukkig geen betrekking op geadresseerde post. Je kunt als bedrijf dus nog steeds gebruik maken van direct mailing in jouw regio, zolang het maar geadresseerd is. En hier kan BuurtKadoos bij helpen. De BuurtKadoos is namelijk geadresseerde post en valt maandelijks in heel Nederland bij nieuwe buurtbewoners op de mat. Omdat het een wit, glanzend welkomstboxje is, is de attentiewaarde hoog. Zelfs wanneer het tussen een pak folders op de mat valt. Het voelt namelijk echt als een cadeau. Ook de timing is een essentieel onderdeel van het succes van BuurtKadoos. De consument ontvangt de BuurtKadoos namelijk zo dicht mogelijk op het verhuismoment. Zo kunnen nieuwe buurtbewoners direct kennis maken met lokale ondernemers en zo hun nieuwe buurt ontdekken. Aan de hand van kortingsvouchers in de BuurtKadoos maken ondernemers stuk voor stuk een sympathieke eerste indruk en door de exclusiviteit ben jij de concurrent net één stap voor. Het fijne is dat je met een voucher in de BuurtKadoos precies kunt meten wat jouw return on investment is. De ontvangers komen de vouchers namelijk inleveren in ruil voor een korting of cadeau. Aan de hand van het aantal vouchers kun je dus uitrekenen wat de respons is én wat één nieuwe klant jou waard is.
Ben je benieuwd geworden naar BuurtKadoos, of wil je vrijblijvend meer informatie? Download dan hieronder de brochure.
Geplaatst op: 2 juni 2022