Als ondernemer in de retail word je continu onderworpen aan nieuwe ontwikkelingen en trends. De gebeurtenissen van de afgelopen anderhalf jaar had echter niemand kunnen voorspellen. Nu het einde van de coronapandemie langzamerhand begint te naderen kijken wij graag naar welke retailtrends in 2022 een rol zullen spelen. Want welk effect heeft de pandemie gehad? Is ons winkelgedrag afgenomen of zijn we het juist meer gaan waarderen?
Trend 1: De consument verwacht een hybride winkelervaring
De termen omnichannel en hybribe vliegen je om de oren. Maar betekenen ze eigenlijk voor de retail? En hoe kun je hier als lokale MKB’er slim op inspelen? Een omnichannel of hybride winkelervaring komt erop neer dat je jouw producten of diensten via diverse kanalen aanbiedt. Je klanten kunnen dus online én offline bij jou terecht.
Voor de coronapandemie was er een duidelijke trend te zien waarbij diverse webwinkels een fysieke winkel opende. Denk hierbij aan Coolblue, My Jewellery of Belsimpel. Zeer diverse branches die ieder het nut inzien van een pand in de winkelstraat. En geef ze eens ongelijk, het hebben van een fysieke winkel heeft tenslotte ontzettend veel voordelen:
- Je onderscheid je van de online concurrent.
- Je kunt de consument een persoonlijke ervaring én meer service bieden.
- De consument kan producten aanraken, uitproberen en van dichtbij bekijken.
- Via de fysieke winkel laat je consumenten kennis maken met de webshop en andersom.
- Naamsbekendheid en zichtbaarheid: met een fysieke winkel stijgen ook de online bestellingen.
Tijdens de pandemie ontstond echter ook een tegenovergestelde trend; lokale winkeliers hebben uit noodzaak een webwinkel of online platform geopend om de consument toch te kunnen bereiken en te voorzien van producten. Door de sluiting van alle niet-essentiële winkels was dit de enige manier om het hoofd boven water te houden.
Veel retailers, en met name de horeca, hebben veel lef getoond en met positieve moed hun werkzaamheden via een online platform voortgezet. De consument heeft hier op zijn beurt dankbaar gebruik van gemaakt. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen en ervoor gezorgd dat veel retailers, nu winkels en horeca weer open zijn, zowel online als offline de consument kunnen bedienen. Er is dus uit noodzaak een hybride winkelervaring ontstaan waar nu op voortgeborduurd kan worden. Met genoeg aandacht voor beide kanalen ontwikkel je vanzelf de ultieme winkelervaring voor een brede doelgroep van consumenten.
Trend 2: Door te digitaliseren staat de klant centraal
Zoals Olaf Zwijnenburg in deze blog al benoemd: De toekomst van retail is de naadloze digitale integratie van online en offline commercie, waarbij de klant volledig centraal staat.
Hierboven gaven wij al aan hoe retailers door de pandemie als een razende hebben moeten digitaliseren. Nu een aantal van deze functionaliteiten er zijn is het zaak om hier een digitale strategie aan toe te voegen. Dit gaat dus niet enkel om het aanbieden van jouw producten en diensten via een online platform.
Een digitale strategie kun je zo makkelijk of ingewikkeld maken als je zelf wilt. Het begint allemaal bij het informeren van de consument over wie je bent, wat je doet en waarom. Daarna kun je inzetten op interactie en het structureel communiceren met en naar je klanten wat leidt tot meer verkopen en klantenbinding. Een essentieel onderdeel hierbij is een goed werkende website die werkt op laptops, tablets en mobiele telefoons. Daarmee bereik je lokale relevantie, een goede Google-ranking en je versterkt klantloyaliteit wat weer leidt tot meer winkel- en of webshopbezoeken.
Trend 3: Lokaal krijgt de aandacht die het verdient
Het belang van lokaal ondernemerschap is door de pandemie enorm aan de oppervlakte gekomen. Wonen, werken, winkelen en ontspannen houdt de buurten leefbaar en de consument heeft daar gehoor aan gegeven. Met de veiligheidsoverwegingen in het achterhoofd is de consument minder naar grote winkelcentra gegaan maar heeft vooral lokaal geconsumeerd. Daarnaast heeft ook het besef dat lokale ondernemers zorgen voor een leefbare buurt tot gevolg gehad dat de consument meer sympathie heeft voor lokale ondernemers. Er ligt nu een opdracht voor die ondernemers om die sympathie om te zetten in bestendig gedrag om ook lokaal te blijven kopen.
Trend 4: Gemak dient de mens
Het afgelopen jaar is er een gros aan initiatieven ontstaan die inspelen op het gemak van online én de voordelen van lokaal. Denk hierbij aan één webwinkel voor een complete regio, winkelgebied of winkelcentrum. Je selecteert in de webshop de boodschappen die je nodig hebt bij jouw lokale ondernemers om deze vervolgens als één geheel af te rekenen. De producten worden voor jou samengesteld in een pakket dat je kunt afhalen of laten bezorgen. Dit is een perfect voorbeeld van een hybride winkelervaring waarin de voordelen van online en offline samensmelten tot een naadloos geheel waarin de consument centraal staat. Partijen die dit aanbieden zijn onder anderen de Lokalist en FlexY app.
Bovenstaande apps verlagen de drempel om geld uit te geven bij jouw lokale retailers. Er zijn echter ook steeds meer bedrijven die boodschappen bezorgen vanuit eigen leveranciers. Voorbeelden hiervan zijn Picnic, Crisp en Gorilla’s. Deze apps voorzien de consument van gemak en verse goederen die vaak direct afkomstig zijn van lokale boeren en producenten.
Het lijkt erop dat deze bestel- en bezorgapps de komende jaren alleen maar populairder gaan worden, en dat de concurrentie in deze niche moordend is. Zonder actieve samenwerkingen met lokale ondernemers zal dit helaas wel een sterke concurrent opleveren voor de plaatselijke MKB’er.
Trend 5: Investeren in klantloyaliteit
Hoewel klantloyaliteit iets is van alle tijden waardoor je het niet perse een trend kunt noemen is er door het afgelopen jaar wel een speciaal momentum ontstaan voor de lokale middenstand.
De herwaardering en het sentiment rondom lokaal ondernemerschap is door covid namelijk enorm gestegen. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal mensen dat hun sportabonnement is blijven betalen ondanks dat de sportscholen dicht waren, of de hoeveelheid support die restaurants ontvangen hebben tijdens de lockdown. Dan hebben we het nog niet eens over alle supportyourlocals acties die zijn opgestart, waaronder HelpLokaal; een initiatief vanuit BuurtKadoos.
Als ondernemer kun je op deze trend inspelen door aan het werk te gaan met klantloyaliteit en de kracht van lokaal ondernemerschap te benadrukken. Dit is tegelijkertijd ook dé manier om je als stenen winkel te onderscheiden van de webshops. In een fysieke winkel kun jij tenslotte veel meer service, beleving en persoonlijke benadering bieden dan online.
In deze blog van Patrick Wessels lees je op welke manieren je aan de slag kunt gaan met klantloyaliteit en hoe wederkerigheid en verbondenheid hier een belangrijke rol in spelen.
Conclusie: de fysieke winkelstraat is nog lang geen verleden tijd
Hoewel digitalisering en online aanbod een grote rol spelen in het retail landschap ligt de nadruk nog steeds, en misschien nog wel meer dan eerst, op de fysieke winkel. Zodanig dat zelfs succesvolle webwinkels eraan toegeven. Goed nieuws dus voor lokale ondernemers én de consument. De levendige winkelstraat is here to stay.
Ben jij na het lezen hiervan benieuwd hoe je met jouw onderneming op deze trends kunt inspelen de komende tijd? Download dan onze guide over retailmarketing. Daarin staan 8 kant-en-klare tips waarmee je met ieder budget succesvol retailmarketing kunt inzetten.
Geplaatst op: 1 maart 2022