×

BuurtKadoos

17 december 2020

Lokaal ondernemerschap: het cement van de buurt

De impact voor lokaal ondernemerschap

Wanneer wij terugblikken op 2020 dan is corona helaas een onvermijdelijk onderwerp waar iedereen, op een of andere manier, wel mee geconfronteerd is. Wellicht is jouw droomreis naar een ver oord geannuleerd of een langverwacht familiebezoek waar je naar uitkeek. Je hebt je misschien laten testen in een corona-teststraat en met spanning afgewacht omdat je symptomen had. Of is jouw vertrouwde stamkroeg veel te lang dicht geweest? Misschien ben je het thuiswerken inmiddels spuugzat omdat jouw kinderen en de hond je steeds lastigvallen. Of zijn er vele zaterdagen zonder competitie? Om nog maar niet te spreken over de vele verjaardagen, geboortes en bruiloften die niet gevierd konden worden. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. 

Naast de impact in het privédomein is de impact op ondernemers ook enorm groot. Veel bedrijven moeten tijdelijk of gedeeltelijk dicht terwijl in andere sectoren mensen extra hard aan de bak moeten om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. Dit vraagt enorm veel van ondernemers. Zij zijn genoodzaakt om eindeloos te improviseren om er ondanks alles het beste van te maken in deze uitdagende tijd. We hebben zeer grote lokale betrokkenheid gezien door de vele initiatieven om de lokale ondernemers te steunen. Denk bijvoorbeeld aan initiatieven zoals HelpLokaal, het kopen van waardebonnen bij je favoriete restaurant, het steunen van de horeca door maaltijden thuis te bestellen en het winkelen op. De steun en waardering voor de lokale ondernemers is dus enorm groot. Tegelijkertijd bezorgen de koeriers een tsunami aan bestellingen van de bekende landelijke webshops door heel Nederland. Dit zorgt voor een heel gemixt en tegenstrijdig beeld. 

Lokaal betrokken

Het afgelopen jaar bracht nog een ander perspectief waarvan het bestaan duidelijker is geworden door de gevolgen van Corona. Wie zorgt dat er jaarlijks leuke artiesten optreden op de braderie of jaarmarkt? Wie maakt het mogelijk dat er bejaarden-carnaval georganiseerd kan worden? Wie sponsoren toch altijd de kleding van jouw club? Hoe komt die gezellige kerstversiering in de winkelstraten elk jaar? Wie betaalt de busrit waarmee vrijwilligers een leuk dagje uit kunnen? Hoe komt het dat een vervallen monument in jouw stad toch weer wordt opgeknapt? Het zijn betrokken en bevlogen burgers en lokale ondernemers die dit voor hun rekening nemen. Stel je nu eens voor dat dit allemaal weggevaagd wordt door corona omdat lokale ondernemers hun hoofd niet boven water kunnen houden. Wat blijft er dan over? Zou Bol.com de hele jeugd van de amateurs in nieuwe kleding steken? Betaalt Coolblue de kerstverlichting? Zorgt Unilever ervoor dat er een zomervakantieweek geregeld wordt voor de kinderen op de lagere school? Het antwoord is simpelweg; nee.

Lokaal ondernemerschap zorgt voor een leefbare buurt

Lokaal ondernemerschap is op heel veel vlakken goed voor de leefbaarheid van jouw buurt. Wat maakt dan een leefbare buurt? Wij geloven dat wonen, werken, winkelen en ontspannen hier stuk voor stuk aan bijdragen. Lokale ondernemers zorgen voor een diversiteit aan aanbod. Lokale ondernemers zorgen voor werkgelegenheid. Lokale ondernemers zorgen voor sponsoring. Lokale ondernemers zijn lokaal betrokken. Dankzij lokale ondernemers zijn er aantrekkelijke straten en winkelcentra waar mensen graag samenkomen en tijd doorbrengen. Ze vormen mede het cement van jouw buurt. Zonder dat cement valt jouw buurt uit elkaar. Heel veel mensen hebben dat belang gezien en gevoeld het afgelopen jaar. Laten we ervoor zorgen dat dat cement niet afbrokkelt. Laten we zelf ook dat cement zijn en zelf bijdragen aan die leefbare buurt. Dat is van wezenlijk belang. 

Hoe kun jij lokaal ondernemerschap ondersteunen?

Als consument zijn er genoeg manieren om lokaal ondernemerschap in jouw buurt te ondersteunen. Jij wilt zelf tenslotte ook dat jouw buurt leefbaar en bruisend is (én blijft). Een van de meest effectieve manieren om dit te doen is vrij voor de hand liggend, namelijk: shop lokaal! Voor een lokale ondernemer telt iedere klant mee, ook jij bent als lokale consument dus erg van belang om voor genoeg inkomsten te zorgen. Het is natuurlijk erg makkelijk om al je boodschappen met één supermarktbezoekje in huis te hebben maar daar help je de lokale ondernemer niet mee. Bekijk dus welke boodschappen op jouw lijstje ook bij een ondernemer in de buurt aangeschaft worden. Dit geldt niet alleen voor brood, kaas, eieren, vlees, groenten en fruit maar trakteer jezelf ook eens op vers gebrande noten van de notenbar in de buurt of heerlijke bonbons van de chocolatier. Voor je het weet ontdek je nieuwe lokale favorieten, waar je wekelijks wel een bezoek aan wil brengen.

Wees een ambassadeur voor je lokale ondernemer

Naast shoppen bij de lokale middenstand kun jij nog veel meer betekenen. Jij kunt namelijk fungeren als ambassadeur voor de lokale ondernemer. Heb je een bijzonder lekker kaasje gekocht bij de kaasboer? Laat dan een review achter op Google of Facebook. Heb je heerlijk gegeten bij de lokale pizzeria? Plaats dan een review op Yelp, Tripadvisor of TheFork. Het lijkt misschien een klein gebaar maar op deze manier draag jij bij aan meer klandizie voor de ondernemer. Mensen die jouw review lezen zullen meer geneigd zijn om ook een bezoek te brengen. Tot slot gaat er natuurlijk niets boven een beetje mond-tot-mond reclame. Wees dus vooral niet te bescheiden om op een verjaardag te vertellen waar je die heerlijke taart of gebakjes gekocht hebt. Positievere reclame bestaat er bijna niet.

Wat kan lokaal ondernemerschap voor jou betekenen?

Naast dat lokaal winkelen bijdraagt aan de leefbaarheid van de buurt heeft dit ook veel andere voordelen. Het assortiment bij een lokale ondernemer is vaak een stuk uitgebreider dan in de supermarkt, terwijl je in de supermarkt hoogstwaarschijnlijk maar twee soorten brie kunt vinden zijn dit er in de kaaswinkel wel tien. Je hebt dus veel meer keuze én iemand die jou uitgebreid kan adviseren. Dit brengt ons meteen op het volgende voordeel, namelijk: expertise & service. Jouw lokale ondernemer is gespecialiseerd in een bepaalde branche. Jij kunt dus rekenen op advies over de verschillende producten en welke het beste bij jouw wensen past. Daarnaast is er ook meer kennis over de receptuur en hoe je de producten het beste kunt bewaren. Hoewel je bij sommige lokale ondernemers iets meer betaald dan in de supermarkt, denk bijvoorbeeld aan een banketbakkerij, hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Groentewinkels zijn vaak een stuk voordeliger dan de supermarkt én de groenten en fruit zijn een stuk lekkerder. En dat laatste is misschien wel de belangrijkste reden om lokaal te winkelen: de producten zijn gewoonweg een stuk beter dan in de supermarkt. Minder bewerkt én gemaakt met verse ingrediënten, wat het ook nog eens gezonder maakt.

Geplaatst door: Sonny
Categorie: Ondernemers, Tips