×

BuurtKadoos

19 januari 2023

Ik ga verhuizen, wat moet ik regelen? De ultieme verhuischecklist!

We vallen maar meteen met de deur in huis😉, verhuizen is een rotklus. Het wordt niet voor niets een van de meest stressvolle gebeurtenissen in iemands leven genoemd. Het begint al bij de zoektocht naar een nieuw huis. Continu scrollen op Funda of Woningnet en telkens zo snel mogelijk gaan bezichtigen voordat een ander zijn slag slaat. Wanneer je eindelijk een woning hebt gevonden die aan al jouw wensen voldoet moet je nog de financiële en administratieve rompslomp zien te overwinnen.

Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel. Inmiddels weet je wanneer de oplevering of sleuteloverhandiging plaatsvindt en kun je gaan beginnen met voorbereiden op de verhuizing. Maar wat moet je allemaal regelen wanneer je gaat verhuizen? Om dit proces draaglijk te maken hebben wij de ultieme verhuischecklist samengesteld, vol met tips en tricks ter voorbereiding van een verhuizing. Met deze verhuischecklist nemen wij je aan de hand mee gedurende het volledige verhuisproces.

Voorbereiding van de verhuizing

Wanneer de datum vaststaat kun je beginnen met de voorbereiding van de verhuizing. Vaak heb je nog een aantal weken of zelfs maanden om alles op orde te brengen. Maak een realistische planning voor de komende periode én een voor op de verhuisdag zelf. Vraag vrienden en kennissen of ze mee kunnen helpen en geef hen een duidelijke taak in de planning. Zo ga je tijdens de verhuizing efficiënt om met iedereens tijd en energie.

Verhuizing vorbereiden

Wat kost een verhuizing?

De kosten van een verhuizing kunnen enorm verschillen. Je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Ga je alles zelf inpakken of huur je een verhuisbedrijf in? Over het inhuren van een professioneel verhuisbedrijf lees je in onderstaande alinea meer. Wanneer je zelf gaat verhuizen kun je de kosten beperkt houden. Houd dan rekening met de aankoop van verhuisdozen, vuilniszakken, het huren van een verhuiswagen of bus, materialen zoals afdekzeil en tape om meubels mee af te dekken en gereedschap om meubels mee uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Zelf verhuizen of een professioneel verhuisbedrijf inhuren?

Maak op tijd de afweging of je de verhuizing zelfstandig gaat doen of hiervoor een professioneel verhuisbedrijf inschakelt. Als je kiest voor een professioneel verhuisbedrijf moet je namelijk tijdig beginnen met offertes opvragen en vergelijken. Anders loop je het risico dat er geen plek meer is of dat je voor een duurdere optie moet kiezen.

Verhuisdozen

Er zijn verhuisbedrijven die alles voor jou uit handen nemen. Zij pakken niet alleen je spullen in maar halen bijvoorbeeld ook schilderijen/televisies van de muur af. Om vervolgens alles naar je nieuwe huis te vervoeren en jou weer te helpen met uitpakken. Je kunt er ook voor kiezen om alleen hulp in te schakelen voor het daadwerkelijke verhuizen van de spullen. Jij pakt alles in en de verhuisservice laadt alles in een bus en om vervolgens weer uit te laden in je nieuwe huis. Dit kan erg praktisch zijn als je veel en grote meubelstukken hebt om te verhuizen die bijvoorbeeld niet door de voordeur of smalle trap passen.

De kosten voor een verhuisservice kunnen hoog oplopen. En dat terwijl het kopen of huren van een nieuw huis voor veel mensen al duur genoeg is. De goedkoopste, maar ook meest tijdrovende, optie is dus om alles zelf te doen. Dan is het extra belangrijk om je goed voor te bereiden en hulp in te schalen van familie en vrienden. Houd er rekening mee dat je een verhuiswagen huurt of in je omgeving rondvraagt voor een passend voertuig. Neem gladde dekens mee om meubels op te verschuiven en eventueel een steekwagen. Maak duidelijke afspraken over de planning en geef iedereen individuele taken voor op de dag zelf.

Verhuizen

Verhuisdozen

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met verhuisdozen kopen. Die zomerkleding die je nu op zolder aan het opbergen bent voor de winter kan namelijk net zo goed direct in een verhuisdoos. Hetzelfde geldt voor alle andere spullen die je de komende tijd niet nodig hebt. Je bespaart jezelf veel stress door op tijd te beginnen met inpakken. Hieronder een aantal tips om dit proces soepel te laten verlopen:

Tip 1: Koop genoeg verhuisdozen. Tijdens een verhuizing wil je stress voorkomen én georganiseerd inpakken. Bespaar dus niet op het aantal verhuisdozen, je zult zien dat je meer spullen hebt dan je denkt. Aarzel ook niet om aan vrienden en kennissen te vragen te vragen of iemand nog verhuisdozen heeft liggen. Voor een eenpersoonshuishouden geldt een gemiddeld aantal van 30 verhuisdozen, voor een tweepersoonshuishouden 60 verhuisdozen, een klein gezin 70 verhuisdozen en een groot gezin ongeveer 90. Voor elk gezinslid dat erbij komt tel je er 10 verhuisdozen bij op.

Tip 2: Koop viltstiften of stickers en schrijf op elke verhuisdoos wat de inhoud is én in welke kamer deze verhuisdoos moet staan. Zo kunnen jouw hulptroepen direct zien op welke plek de verhuisdozen neergezet moeten worden. Dit betekent minder sjouwen en minder zoeken naar spullen.

Tip 3: Koop een tape dispenser! Hiermee tape je met gemak alle verhuisdozen dicht en hoef je niet te klooien met een schaar en een losse rol tape. Je hebt al een tape dispenser vanaf €10,-.

Aankopen voor verhuizing

Vrije (verhuis)dag

Verhuizen kan een hoop tijd in beslag nemen voor én tijdens de verhuizing. In de meeste CAO’s is vastgelegd dat je voor jouw verhuizing twee vrije dagen oftewel verlofdagen krijgt. Omdat dit niet wettelijk is vastgesteld kan dit per CAO of contract verschillen. Geef jouw verhuizing dus tijdig aan bij jouw werkgever zodat je weet welke regelingen voor jou van toepassing zijn.

Adreswijziging doorgeven

Wanneer je gaat verhuizen is het belangrijk om alle instanties en bedrijven die jouw adres hebben een adreswijziging door te geven. Geef je verhuizing ten eerste door aan je gemeente, ook wanneer je binnen de gemeente verhuist. Als je naar een nieuwe gemeente verhuist, dan meld je dit bij de nieuwe gemeente. Die gemeente voert je nieuwe adres door in de Basisregistratie Personen (BRP). Je kunt hiervoor langsgaan bij de gemeente, een brief sturen of per e-mail of DigiD. Check de website van de gemeente voor de juiste procedure. Deze wijziging geef je 4 weken voor de verhuizing tot uiterlijk 5 dagen na verhuizing door, anders riskeer je een boete.

Instanties zoals de belastingdienst, DUO, onderwijsorganisaties, pensioenfonds, UWV, ziekenhuis en verzekering hebben toegang tot de BRP. Deze instanties hoef je dus niet in te lichten.

Adreswijziging doorgeven

Dan rest nog de huisarts, tandarts, bank, internet- en tv-provider, verenigingen en lidmaatschappen, abonnementen en tot slot; familie, vrienden en kennissen.

Tip: PostNL heeft een handige gratis tool voor adreswijzigingen, de PostNL verhuisservice. Met deze tool kun je kiezen uit 400+ bedrijven en organisaties die je op de hoogte wilt brengen van je verhuizing. Voor € 1,75 per week stuurt PostNL de post van jouw oude adres ook door naar je nieuwe adres.

Verhuiskorting

De verhuizing nadert en je begint langzamerhand te oriënteren naar meubels, planten, accessoires voor je nieuwe huis. Of misschien ben je al opzoek naar een tandarts of kapper in je nieuwe buurt? Hier kan de BuurtKadoos jou gemakkelijk bij helpen én wellicht een hoop geld besparen. Vraag de BuurtKadoos hier gratis aan. De Buurtkadoos is gevuld met vouchers van lokale ondernemers en webshops die aantrekkelijke kortingen en kado’s aanbieden om jouw verhuizing te vieren en je welkom te heten in de buurt. Maak kennis met je nieuwe buurt en vraag de BuurtKadoos nu aan! Je ontvangt de BuurtKadoos tussen twee weken voor en twee weken na je verhuizing op je nieuwe adres.

BuurtKadoos aanvragen

Judgement day: de verhuisdag

De dag van de verhuizing is aangebroken! Nog even doorzetten en dan kun je eindelijk genieten van je nieuwe woning. Op de dag zelf is het verstandig om één tas te vullen met jouw belangrijkste items zoals paspoorten, portemonnees en natuurlijk de huissleutels van je oude en nieuwe woning. Zorg dat je voor de hulptroepen genoeg drankjes en snacks hebt liggen die makkelijk gepakt kunnen worden.

De Housewarming

Huray! Je hebt de verhuizing overleefd en je bent langzamerhand van je nieuwe huis een thuis aan het maken. Nu is het tijd om al jouw bloed, zweet en tranen te vieren met een housewarming. Een housewarming is de perfecte manier om in één keer al je familie en vrienden een housetour te geven en hen te bedanken voor hun hulp tijdens de verhuizing. Hoe je simpel en budgetproof een housewarming organiseert? Daar kom je in onze volgende blog achter!

Housewarming

Veel succes met je verhuizing, en vergeet niet een gratis BuurtKadoos aan te vragen!

Geplaatst door: Sonny
Categorie: Ondernemers, Tips